A t/m Z Dagopvang
A t/m Z 0-4 jaar
Wij hebben een A t/m Z opgesteld zodat u gemakkelijk informatie terug kunt vinden over belangrijke onderwerpen binnen de opvang.
Natuurlijk is het fijn om te weten wat voor u de maandelijkse kosten zijn voor de kinderopvang. Met behulp van onze rekentool ziet u direct wat de kosten zijn in uw eigen situatie.
Aanmelden voor kinderopvang bij 't Kickertje kunt u doen via het inschrijfformulier. In de dagopvang is vanuit pedagogisch oogpunt een minimale afname van twee dagen opvang van toepassing. Wij plaatsen geen kinderen voor 1 dag in een van de dagopvanggroepen. Voor de naschoolse opvang is een plaatsing voor 1 dag wel mogelijk.
Aanmelding en de bevestiging
Als u uw (toekomstige) kind via onze website aanmeldt ontvangt u direct een automatische bevestiging per e-mail.
Telefonische inschrijving is niet mogelijk. Het is wel mogelijk dat u langs komt, zodat wij gezamenlijk de inschrijving invulling.
Na het invullen van de inschrijving ontvangt u een automatische bevestiging (check ook uw spambox) van de inschrijving. Na inschrijving plaatsen wij uw kind (op komst) op de wachtlijst en gaan wij voor u kijken naar de plaatsingsmogelijkheden. Afhankelijk van een gewenste ingangsdatum en de gewenste opvangdagen (de maandag, dinsdag en donderdag zijn de drukste dagen bij ons in de opvang) doen wij een aanbod. Wij proberen na ontvangst van inschrijving een indicatie te geven wanneer u een aanbod kunt verwachten. Soms is dit niet zo makkelijk aan te geven. Het beschikbaar komen van een plekje heeft te maken met de leeftijd van de kinderen bij ons in de opvang, maar regelmatig komen er ook plekjes beschikbaar door een verhuizing, een opzegging, of een dag gaat wisselen. Deze factoren hebben wij niet in de hand. Alternatieve dagen, of een andere startdatum bieden soms mogelijkheden.
Tweede of volgende kind inschrijven?
U kunt volstaan met ons een mail te sturen naar info@kickertje.nl met daarin de (vermoedelijke) geboortedatum en de gewenste ingangsdatum. Broertjes en zusjes hebben voorrang bij een plaatsing.
In de dagopvang moet er één pedagogisch medewerker per drie aanwezige kinderen tot 1 jaar zijn, één medewerker per vijf aanwezige kinderen van 1 tot 2 jaar; één pedagogisch medewerker per acht aanwezige kinderen van 2 tot 4 jaar.
Bij kinderen van verschillende leeftijden in één groep wordt een gemiddelde berekend. In een groep met alleen 2 en 3-jarigen kan één pedagogisch medewerker per acht aanwezige kinderen worden ingezet. Bijvoorbeeld in de Peuterwerkplaats of de peutergroep de Guppies op de locatie Warmoesland.
In de buitenschoolse opvang is er per tien kinderen één pedagogisch medewerker aanwezig, of vanaf 7 jaar een medewerker per twaalf kinderen.
In een groep van kinderen van 8 jaar en ouder mogen 30 kinderen worden opgevangen mits de ruimte toereikend is. Hier zijn drie gediplomeerden aanwezig.
Een keer per jaar wordt er een ouderavond georganiseerd. Deze vindt meestal plaats in de maand september of oktober.
De ouderavond wordt mede georganiseerd door de oudercommissie. De data van de verschillende activiteiten worden bekend gemaakt via de nieuwsbrief.
Extra activiteiten
Gedurende het jaar worden aanvullend op de dagelijkse activiteiten, diverse extra activiteiten georganiseerd voor de kinderen die de dagopvang bezoeken.
Aan alle activiteiten kan worden deelgenomen zonder extra kosten. De activiteiten vinden plaats tijdens opvangtijd. De medewerkers kiezen in overleg welke kinderen deelnemen aan een activiteit. Wij proberen zo veel mogelijk kinderen deel te laten nemen aan de activiteiten. Kijk voor de meest actuele informatie over de aangeboden activiteiten.
Ook voor de kinderen die de buitenschoolse opvang bezoeken wordt twee keer per jaar een aantrekkelijk activiteitenprogramma aangeboden.
Probeer het kort te houden, maar zeg altijd dat u weggaat. U wordt door uw kind en de pedagogisch medewerker uitgezwaaid.
Dit gaat best wel eens gepaard met een traan, maar de medewerker troost uw kind direct, wat bovendien de vertrouwensrelatie tussen kind en medewerker verbetert.
Baby’s vanaf ca. 7 maanden beseffen in meer of mindere mate ook wat er om hen heen gebeurt. Het is daarom ook belangrijk om van hen duidelijk afscheid te nemen.
Bezoekt uw kind een dag het kinderdagverblijf niet, meldt ons dit dan tijdig. Natuurlijk geldt dit ook voor de voorschoolse en buitenschoolse opvang. Alle telefoonnummers vindt u bij de locaties.
Kindercentrum ‘t Kickertje is aangesloten bij de brancheorganisatie Kinderopvang. Sinds 1 januari 2016 zijn de algemene voorwaarden van toepassing. Aanvullend op deze voorwaarden heeft de Stichting Kinderopvang 't Kickertje een aantal aanvullende voorwaarden opgesteld. Op alle plaatsingen zijn deze voorwaarden van toepassing.
Is uw kind allergisch, meld dit bij de pedagogisch medewerkers.
Zij maken een aantekening op de kindkaart. Bij speciale voeding (afwijkend van het standaardpakket) dient u dit zelf mee te geven voor uw kind(eren).
Zie ook medicijngebruik en dieet.
In het geval van bijzondere omstandigheden wordt contact opgenomen met de op het verblijf bekende contactpersoon. In eerste instantie bent u dat als ouder/verzorger. Indien mogelijk vragen wij altijd een extra telefoonnummer, een zogenaamd noodtelefoonnummer. Dit telefoonnummer wordt gebeld als de ouders/verzorgers niet bereikbaar zijn. Er moet altijd een contactpersoon bereikbaar zijn. Wij verzoeken u dan ook eventuele wijzigingen aan de pedagogisch medewerkers door te geven. De pedagogisch medewerkers zorgen dat de wijziging(en) door de administratie verwerkt worden op de kindkaart(en).
De baby- en verticale groepen hebben een iets minder strikte dagindeling dan de peutergroep, maar ook daar horen we graag wanneer een kind later komt dan 09.00 uur of eerder wordt opgehaald, bijvoorbeeld in verband met consultatiebureaubezoek.
Ouders/verzorgers worden altijd geïnformeerd over signalering (maar hoeven hier geen toestemming voor te geven). Op de Verwijsindex is de wet bescherming persoonsgegevens van toepassing. Meer informatie is te vinden op de website. In Den Hoorn is op het Julianaplein een Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) gevestigd. In de kernen Den Hoorn en Schipluiden werkt ’t Kickertje nauw samen met het CJG. Ook de basisscholen en peuterspeelzalen werken samen. Dit alles om met elkaar tot een betere communicatie en samenwerking te komen. Zodat eenduidige informatie richting ouders/verzorgers ontstaat vanuit de verschillende organisaties. Dit alles natuurlijk in het belang van de kinderen. Wilt u een vraag stellen aan het CJG of een afspraak maken? Belt u dan tijdens kantooruren met 088 – 054 99 00.
U kunt gebruik maken van de mogelijkheid om zelf het tijdstip van 1e voeding, hoeveelheid voeding en opstaan te vermelden op het bord.
Wel kunt u bij tijdig afmelden, 4 weken voorafgaand aan een afwezigheid, een of meerdere tegoed(dag) ontvangen. E.e.a. afhankelijk van uw contractvorm. Het tegoed kan gedurende het gehele kalenderjaar worden ingezet door middel van het aanvragen van een "extra" opvangdag via het ouderportaal of de Kickertje app. Altijd onder voorwaarde dat de groepsomstandigheden dit toelaten. Dit betekent dat het maximaal aantal op te vangen kinderen niet mag worden overschreden. De inzet van een tegoed is een service en geen recht. Het 52 weken contract biedt de meeste flexibiliteit.
Alle spelregels kunt u terug lezen in het document Informatie en tarieven 2023.
Bij beëindiging van de opvang vragen wij u een evaluatieformulier in te vullen, zodat wij onze kwaliteit kunnen waarborgen en waar mogelijk verbeteren. Tevens is een evaluatiegesprek mogelijk. De pedagogisch medewerkers informeren of u hierin geïnteresseerd bent.
Wanneer uw kind nog uit een fles drinkt, moet u zelf zorgen dat deze aanwezig is op ’t Kickertje. Ook wanneer uw kind een speentje heeft, moet u zelf zorgen dat deze aanwezig is en regelmatig vervangen wordt op het kinderdagverblijf. Bij het slapengaan vinden alle kinderen het fijn als ze hun eigen knuffel hebben, denkt u hier vooral aan.
Er is geen ruimte op dit moment (2022/2023) voor flexibele plekken in onze opvang.
Gedurende het jaar worden er foto’s gemaakt van allerlei activiteiten. De foto's worden met u gedeeld via het ouderportaal. Wij vragen u bij de start van de opvang of u akkoord gaat met het fotograferen en filmen van uw kind(eren). In de nieuwsbrief worden wel foto’s geplaatst, de nieuwsbrief wordt niet gepubliceerd op de website, maar alleen aan alle Kicker-ouders verspreid. Regelmatig plaatsen wij ook berichten op Facebook. Kinderen worden nooit met de gehele naam genoemd in combinatie met de plaatsing van een foto. Heeft u bezwaar tegen plaatsing, wilt u ons dan informeren.
Sinds juni 2009 is Kindercentrum ’t Kickertje HKZ gecertificeerd. Een HKZ-keurmerk betekent dat de kinderopvang voldoet aan belangrijke kwaliteitseisen. Deze eisen worden jaarlijkse getoetst tijdens de interne en externe audit. Tijdens deze audits bekijkt de auditor of alle processen voldoen aan de eisen en verlopen zoals ze behoren te gaan. Om dit goed te toetsen wordt op verschillende plaatsen gekeken in dossiers en observaties. De auditor heeft geheimhoudingsplicht en kijkt niet de naar de inhoud, maar of het dossier voldoet aan de eisen. Mocht u hier bezwaar tegen hebben, dan kunt u dit kenbaar maken bij de pedagogisch medewerkers op de groep. Het belangrijkste is dat u en uw kind centraal staan. Dit uit zich onder meer in de afspraken die ’t Kickertje met u maakt. Bijvoorbeeld over de omgang en communicatie met u en uw kind. Deze afspraken zijn vastgelegd in het kwaliteitshandboek en worden dagelijks door de medewerkers in praktijk gebracht. Om goede zorg te kunnen bieden, voldoet ’t Kickertje ook op andere gebieden aan de eisen, zoals opleiding, hygiëne, speelmateriaal, enzovoort.
Wanneer er hoofdluis is geconstateerd bij één van de kinderen op het dag- of buitenschoolse opvangverblijf zullen wij hiervan melding maken. Wij vragen u uw kind(eren) direct op te halen en te behandelen. Na behandeling is/zijn uw kind(eren) weer van harte welkom. Uiteraard nemen wij als kindercentrum ook de nodige maatregelen. Wanneer u bij uw eigen kind(eren) hoofdluis constateert en behandeld heeft, kan uw kind de opvang gewoon bezoeken. Wij vragen u wel hiervan melding te maken bij de medewerkers, zodat zij extra alert kunnen zijn. In de buitenschoolse opvang maken wij gebruik van bewaar(luizen)zakken. De bewaar(luizen)zakken zijn groot genoeg om alle spullen van uw kind in te stoppen. De bewaar(luizen)zakken worden verstrekt door ons kindercentrum en blijven ons eigendom. De zakken worden, indien nodig, gewassen. Op de site www.rivm.nl vindt u de meest recente informatie terug over de behandeling van luizen.
Het veiligheidsbeleid van de Stichting Kinderopvang 't Kickertje vloeit voort uit de risico-inventarisatie veiligheid en gezondheid. Deze inventarisatie beschrijft de risico’s die kinderen op het gebied van veiligheid en gezondheid kunnen lopen bij de Stichting. De inventarisatie bevat een inschatting van de grootte van een risico en geeft aan wat er aan dit risico gedaan wordt door de Stichting binnen welke termijn. De Stichting Kinderopvang 't Kickertje is verplicht de risico-inventarisatie veiligheid en gezondheid jaarlijks uit te voeren. De oudercommissie heeft adviesrecht over de uitgevoerde risico-inventarisatie.
Indien het aantal kindplaatsen in een groep niet volledig bezet is kunt u op aanvraag gebruik maken van incidentele opvang. Aanvragen hiervoor verlopen via het ouderportaal/de Kicker-app. De afdeling planning bepaalt in overleg met de groep en eventueel leidinggevenden of de aanvraag gehonoreerd kan worden. Het uurtarief voor incidentele opvang is gelijk aan het tarief van uw opvangcontract. Maakt u alleen gebruik van opvang tijdens de schoolvakanties dan is het uurtarief € 9,69. Voor een schoolvakantie kunt u een extra dag aanvragen. Dit wordt nagefactureerd op basis van hele dagen opvang € 96,90 (10 uur).
Wij gaan er van uit dat kinderen die ’t Kickertje bezoeken ingeënt zijn (of voornemens ingeënt te worden) volgens het Rijksvaccinatieprogramma. Wanneer dit niet het geval is, maken wij een afspraak met u voor een gesprek. Daarin wordt besproken dat inenting van het aangemelde kind belangrijk is in het kader van de veiligheid van andere (jonge) kinderen in onze kindercentra. Wanneer u vasthoudt aan het besluit niet te vaccineren, beraden wij ons op de plaatsing en kan dit betekenen dat er niet geplaatst wordt.
Jaarlijks geven wij een digitaal informatieboekje uit. In dit boekje vindt u alle informatie die voor u en uw kind van belang zijn. Het boekje is op aanvraag in een printversie verkrijgbaar.
Wanneer u ontevreden bent over de gang van zaken, bijvoorbeeld over de verzorging van uw kind, de wijze waarop u te woord bent gestaan of de veiligheid van de locatie stellen wij het op prijs en vinden het belangrijk wanneer u contact zoekt met een van de medewerkers. U kunt ervoor kiezen met de pedagogisch medewerkers dan wel leidinggevende dan wel de directeur te praten. In gezamenlijk overleg is veel op te lossen. Wanneer dit niet lukt, kunt u als ouder/verzorger een officiële klacht indienen. U dient dit altijd schriftelijk te doen en binnen twee maanden na constatering van het gebrek aan handelen. Lukt het niet de klacht naar tevredenheid op te lossen dan kunt u zich wenden tot het klachtenloket kinderopvang. Het Klachtenloket Kinderopvang is vanaf 1 januari te bereiken via www.klachtenloket-kinderopvang.nl, info@klachtenloket-kinderopvang.nl of op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur via telefoonnummer 0900-1877 (€ 0,20 per gesprek (redactie: d.d. 31.12.2015 is de website nog niet beschikbaar en verwijzen wij u naar de website van de Geschillencommissie).
Het reglement en de procedure voor het indienen van een klacht vindt u via https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/kinderopvang-en-peuterspeelzalen/. In de algemene voorwaarden van de brancheorganisatie Kinderopvang leest u in artikel 19 en artikel 20 meer over de klachtenprocedure en de klachtenregeling voor kinderopvang. De algemene leveringsvoorwaarden ontvangt u bij plaatsing van uw kind(eren), maar zijn tevens te vinden op onze website.
Voor de ouders die de kinderen halen en brengen zijn in de hal van de verschillende locaties blauwe oversloffen aanwezig, zodat iedereen op een hygiënische manier de verblijfsruimtes van de kinderen kan betreden. Schoenen en/of sloffen kunnen geplaatst worden in de kastjes op de gang. Bij het zoekraken en/of beschadigen van kleding, schoeisel speelgoed en andere persoonlijke eigendommen kunnen bestuur of medewerkers niet aansprakelijk worden gesteld.
Kindercentrum ’t Kickertje is HKZ gecertificeerd.
HKZ staat voor Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector. Het HKZ Certificaat geeft aan dat een instelling voldoet aan vooraf vastgestelde kwaliteitsnormen van de geleverde zorg.
Bij HKZ-certificering toetst een externe organisatie of het kwaliteitmanagementsysteem van ‘t Kickertje voldoet aan vooraf vastgestelde HKZ-normen.
Een door de Raad voor Accreditatie (RvA) aangewezen instelling voert deze uit. De toetsing is gebonden aan strikte regels.
Jaarlijkse toetsing HKZ - Certificering
Jaarlijks vindt een (externe) controle audit plaats waarin ’t Kickertje getoetst wordt aan het HKZ-schema. Voorafgaand aan de externe audit vindt een interne audit plaats.
Aan de hand van deze interne audit wordt er steekproefsgewijs gekeken of er binnen het Kickertje wordt gewerkt volgens ons eigen kwaliteitssysteem en of wij nog voldoen aan de HKZ-eisen.
Luiers worden door ’t Kickertje verstrekt. Indien u wilt afwijken van het merk luiers (Kruidvat) dient u deze zelf mee te brengen.
Kijk bij het kopje Voeding
Ieder kind heeft een eigen mandje. In dit mandje zitten de persoonlijke spullen, zoals een speentje, een knuffel en de extra kledingset.
Het formulier is te vinden op onze website: www.kickertje.nl onder het kopje formulieren en downloads. Dit is zowel prettig voor u en voor ons als geheugensteuntje, zodat we zeker weten zo goed mogelijk op het individuele kind in te spelen. Medische handelingen mogen en kunnen niet door de pedagogisch medewerkers verricht worden. Onze medewerkers mogen geen zetpillen en zelfzorgmiddelen toedienen, tenzij de (huis)arts dit schriftelijk heeft aanbevolen. Kijk ook bij het kopje Voeding.
’t Kickertje werkt met de meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling. De meldcode helpt professionals bij vermoedens van huiselijk geweld of kindermishandeling. Aan de hand van 5 stappen bepalen professionals of ze een melding moeten doen bij Veilig Thuis en of er voldoende hulp kan worden ingezet. Het gaat hierbij niet alleen om vermoedens van fysiek geweld, maar ook om vermoedens van psychisch of seksueel geweld en vermoedens van verwaarlozing. Binnen onze organisatie zijn twee aandachtsfunctionarissen aangesteld die medewerkers scholen en ondersteunen bij het signaleren en bespreekbaar maken van (vermoedens van) huiselijk geweld en kindermishandeling.
Bij ’t Kickertje worden alle kinderen geobserveerd volgens een door ons zelf ontwikkelde methode, het zogenaamde kicker-kind-dossier. Wij kijken naar het welbevinden van het kind op de groep en monitoren de ontwikkeling. Deze observatie vindt jaarlijks plaats door de mentor van het kind. Daarna vindt een gesprek plaats met de ouder(s) / verzorger(s) om de bevinden te delen en te bespreken. Voor de vierde verjaardag wordt geen kinddossier ingevuld maar een overdrachtsformulier (zie overdracht naar de basisschool). Kinderen die starten op ’t Kickertje, zowel in de dag- als naschoolse opvang, worden direct bij de start van de plaatsing geobserveerd en de bevindingen worden na drie maanden met ouder(s) / verzorger(s) besproken. De kindgegevens worden dan nogmaals gecheckt tijdens dit gesprek en zo nodig aangepast.
Kinderen vanaf de basisschool leeftijd vullen ook een eigen vragenlijst in. Zij kunnen aangeven hoe zij zich voelen op de bso, wat ze leuk vinden en wat ze eventueel missen.
Kinderen die vanaf 07.00 uur komen krijgen een ontbijt. Het ontbijt is bij de opvangprijs inbegrepen.
Op woensdag is er op twee locaties buitenschoolse opvang. In Den Hoorn is dit in gebouw het Lint, locatie Achterdijkshoorn en in Schipluiden op de Burgemeester van Gentsingel.
De dagopvang eindigt rond de vierde verjaardag van uw kind per de 15e of de laatste van de maand. Voor de buitenschoolse opvang is dit een datum rond de 13e verjaardag (altijd de 15e of de laatste van de maand) De einddatum vindt u in het contract. Is deze datum juist dan hoeft u niet op te zeggen. Wilt u de opvang eerder beëindigen? Of wilt u minder dagen opvang? Dan kunt u het contract opzeggen of aanpassen. Daarbij geldt een opzegtermijn van een maand per iedere willekeurige dag van de maand. U kunt de plaatsing schriftelijk opzeggen via info@kickertje.nl. Voor meer informatie zie ook onze algemene en aanvullende voorwaarden.
Twee keer per jaar wordt er een ouderavond georganiseerd. Deze avond is zowel voor dag- als buitenschoolse opvang bestemd. Afhankelijk van het onderwerp is het mogelijk dat er een aparte avond voor dag- en/of buitenschoolse opvang georganiseerd wordt.
Wat zijn onze doelen, taken en verantwoordelijkheden?
Onze belangrijkste doelstelling is het behartigen van de belangen van de kinderen en hun ouders en/of verzorgers die een locatie van ’t Kickertje bezoeken. Daarnaast bewaken we de kwaliteit van de kinderopvang. Dat doen we door het bestuur van de Stichting Kinderopvang 't Kickertje gevraagd en ongevraagd te adviseren over:
● Voedingsaangelegenheden
● Openingstijden
● VVE
● (Wijziging van de) klachtenregeling
● Wijziging van de prijs van kinderopvang
● Pedagogisch beleid
De groepsraad, die bestaat uit de vier voorzitters van de oudercommissies en een secretaris, coördineert de werkzaamheden van de oudercommissies. Wat organiseren we allemaal? Eenmaal per jaar organiseren we met alle lokale oudercommissies en in overleg met de leiding van ’t Kickertje een ouderavond. En een paar keer per jaar kopen we leuke attenties voor de medewerkers. Ook kopen we de cadeautjes voor de verjaardag van uw kind(eren). Hoe komt u te weten wat we bespreken? Eens in de zes weken komen we bij elkaar en regelmatig is daar een leidinggevende van ’t Kickertje bij. We informeren u regelmatig over de uitkomsten van ons overleg via een stukje in de nieuwsbrief van ’t Kickertje. De notulen van ons overleg kunt u op verzoek ontvangen. Verder is er één tot twee keer per jaar overleg tussen de voorzitters van de oudercommissies en het bestuur van de Stichting Kinderopvang 't Kickertje. Wat vragen we van u? Een keer per jaar vragen we aan alle ouders en/of verzorgers een vrijwillige ouderbijdrage: € 12,50 per jaar voor het eerste kind, € 20,- bij twee kinderen en € 25,-- bij drie kinderen. Daarmee kunnen we verjaardagscadeautjes voor de kinderen kopen en de medewerkers af en toe verrassen. Als u een bijdrage wilt geven, dan kunt u die overmaken op NL06INGB0006992351 ten name van oudercommissie ’t Kickertje, Den Hoorn. Vermeld daarbij voor- en achternaam van het kind/de kinderen, de groep en de locatie.
E-mailadressen van de lokale oudercommissies
Het Lint LOC.hetlint@gmail.com
Warmoesland loc.warmoesland@gmail.com
Mariaschool Oranje Nassauplein LOC.mariaschool@gmail.com
LTC en Burgemeester van Gentsingel: LOC.schipluiden@gmail.com
Hebt u vragen, opmerkingen of een goed idee? Of wilt u lid worden van een oudercommissie? Stuur dan een mailtje naar een van bovenstaande e-mailadressen.
Met het ouderportaal kunt u:
- Foto's bekijken
- Berichten versturen en ontvangen
- Extra opvang aanvragen
- Tegoeden inzetten/aanvragen (alleen van toepassing voor 52 weken contracten), bijvoorbeeld bij een schoolvrije dag.
Gedurende de opvang van uw kind worden foto's gemaakt en met u gedeeld. Standaard staat genoteerd dat u toestemming geeft voor het delen van foto's. Wilt u niet dat er foto's worden gedeeld dan kunt u dit aangeven tijdens het kennismakingsgesprek of via info@kickertje.nl. In dat geval worden er geen foto's gemaakt van uw kind (en gedeeld).
Voor de foto’s geldt dat op het moment dat een medewerker een foto markeert er verschillende mogelijkheden zijn hoe de foto gedeeld wordt:
- Foto’s waar alleen uw kind op staat wordt in principe alleen met u als ouder gedeeld.
- Foto’s waar meerdere kinderen op staan wordt gedeeld met de ouders van de kinderen die op de foto staan.
- Wanneer het een groepsfoto betreft wordt deze foto gedeeld met alle ouders van de groep.
Foto’s zijn alleen zichtbaar voor de ouders van de groep, waarbij we de ouders vragen integer om te gaan met de foto’s waar ze beschikking over krijgen.
Vanuit de app/het portaal bieden we GEEN mogelijkheid om foto’s te plaatsen op social media. Dit om te voorkomen dat ouders ongewenst foto’s met daarop andere kinderen online zetten.
De foto’s worden gepubliceerd in een afgesloten omgeving. Mensen zonder inlogcodes kunnen de foto’s dus niet zien. Uw kind zal NIET naar boven komen in de zoekresultaten van zoekmachines.
Via een bericht aan de groep kunt u via het ouderportaal een praktische vraag stellen, u hoeft daarvoor niet meer te bellen. Dit zorgt voor meer rust op de groep. U kunt bijvoorbeeld doorgeven dat uw kind later komt vanwege een bezoek aan het consultatiebureau. Pedagogisch medewerkers kunnen op hun beurt gemakkelijk een algemene mededeling doen, bijvoorbeeld dat de kinderen hun lievelingsboek mee mogen nemen, of een extra set kleding vanwege een bezoek aan het park. Pedagogisch medewerkers kijken op vaste momenten of er berichten zijn, zij krijgen geen notificatie. Voor een urgente boodschap neemt u telefonisch contact op.
Het is niet mogelijk om wijzigingen in de overeenkomst door te geven via het ouderportaal. Dit blijft u doen via de afdeling planning via info@kickertje.nl of (015) 251 75 81 of (015) 251 75 80.
Download de Konnect ouderapp
Het ouderportaal heeft u altijd bij de hand met de Kickertje/Konnect ouder-app. Download hem (uiteraard) gratis in de App Store of de Play Store.
Heeft u geen mobiel apparaat tot uw beschikking dan kunt u inloggen via de computer.
Praktische informatie vindt u in de handleiding.
Wanneer uw kind de dagopvang verlaat wordt het overdrachtsformulier ingevuld. Dit formulier is bestemd voor zowel de basisschool als voor de buitenschoolse opvang (als u hiervan gebruik wilt gaan maken). De inhoud van het formulier wordt met u besproken. U tekent voor akkoord. Ook voor een overdracht van buitenschoolse opvang naar buitenschoolse opvang, bijvoorbeeld van een kind wat van de Burgemeester van Gentsingel overgeplaatst wordt naar de locatie van LTC Keenenburg aan de Tiendweg in Schipluiden wordt dit formulier ingevuld en aan u voorgelegd ter ondertekening.
Iedere locatie heeft haar eigen pedagogisch beleidsplan met daar aan gekoppeld de werkwijze van de locatie.
Samenwerking Galjoen en Kickertje
Kinderen vanaf 3 jaar kunnen vanaf 1 januari 2018 in aanmerking komen voor een plekje in de Peuter-kleutergroep, locatie het Lint in Den Hoorn. De peuter-kleutergroep is een samenwerking van openbare basisschool Het Galjoen en kindercentrum ’t Kickertje. Met deze groep willen wij de stap van kinderopvang naar onderwijs verkleinen door kinderen vanaf 3 jaar uit de kinderopvang samen te brengen met kinderen van vier jaar uit het onderwijs. Samenwerking tussen onderwijs en kinderopvang biedt meer kansen voor maatwerk, gericht op de individuele mogelijkheden behoeften van kinderen. Een 3-jarige kan worden geplaatst in deze groep via een plaatsing in de hele dagopvang (48 weken of 52 weken contract) en voor minimaal 2 dagen per week. Dezelfde informatie en spelregels zijn hier van toepassing. Voorwaarde voor een plaatsing in deze groep is dat uw kind als leerling is aangemeld bij Het Galjoen. De plaatsing in de Peuter-kleutergroep verloopt volgens de wettelijke eisen via de hele dagopvang van ’t Kickertje (08.00-18.00 uur).
Lees onze privacyverklaring om te weten te komen hoe wij omgaan bij 't Kickertje met de privacy van uw gegevens.
Mocht u problemen ondervinden over de opvang van uw kind(eren), de ontvangst ’s ochtends, de gang van zaken in het Kindercentrum of andere voorkomende zaken dan verwachten wij dat u hierover contact zoekt met de pedagogisch medewerker van de groep of de locatiemanagers van de locaties in Den Hoorn en Schipluiden. Wij willen graag dat er een open omgang is tussen ouders en werknemers op het Kindercentrum.
Wel kunt u bij tijdig afmelden, 4 weken voorafgaand aan een afwezigheid, een of meerdere tegoed(dag) ontvangen. E.e.a. afhankelijk van uw contractvorm. Het tegoed kan gedurende het gehele kalenderjaar worden ingezet door middel van het aanvragen van een "extra" opvangdag via het ouderportaal of de Kickertje app. Altijd onder voorwaarde dat de groepsomstandigheden dit toelaten. Dit betekent dat het maximaal aantal op te vangen kinderen niet mag worden overschreden.
De inzet van een tegoed is een service en geen recht. Het 52 weken contract biedt de meeste flexibiliteit.
Alle spelregels kunt u terug lezen in het document Informatie en tarieven 2023.
In 2024 is 't Kickertje gesloten op de volgende dagen:
Woensdag 25 december 2024 (1e Kerstdag)
Donderdag 26 december 2024 (2e Kerstdag)
Woensdag 1 januari 2025
Maandag 23 april 2025 (2e paasdag)
Maandag 5 mei 2025 (bevrijdingsdag)
Donderdag 29 mei 2025 (Hemelvaartsdag)
Maandag 9 juni 2025 (2e Pinksterdag)
Donderdag 30 oktober 2025 (studiedag, alle Kickerlocaties gesloten).
Donderdag 25 december 2025
Vrijdag 26 december 2025
Op dinsdag 24 en dinsdag 31 december sluiten alle locaties om 16.00 uur. De eerdere sluiting wordt niet in rekening gebracht. Deze uren worden in mindeling gebracht op de factuur van de maand december.
Bij het 48 weken contract (Peuterwerkplaats - recht op kinderopvangtoeslag) zijn de volgende sluitingsweken van toepassing:
4 augustus t/m 22 augustus 2025 (week 31, 32 en 33) en
25 t/m 31 december 2025
Wanneer uw kind na 18.30 uur wordt opgehaald geldt een boete van € 20,- tot het eerste kwartier per kind (18.45 of19.00 uur). Voor ieder volgend kwartier wordt eveneens € 20,- gefactureerd.
Standaard is er voor alle nieuwkomers in de dag- en naschoolse opvang een evaluatiegesprek drie maanden na aanvang van de plaatsing.
In de buitenschoolse opvang krijgen de kinderen uit school wat te drinken. Daarnaast wordt er verspreid over de middag fruit en crackers gegeten. Ook eten de kinderen dagelijks rauwkost. Op woensdag- en vrijdagmiddag eten de kinderen die de buitenschoolse opvang de gehele middag bezoeken direct na schooltijd volkoren brood met divers beleg. In de schoolvakanties eten de kinderen ’s middags volkoren brood met divers broodbeleg zoals kaas, kipfilet, vegapaté, appelstroop of pindakaas. Soms wordt er met de kinderen iets speciaals gemaakt, zoals soep, pannenkoeken of worden er eieren gebakken. Wanneer uw kind de voorschoolse opvang bezoekt verstrekken we vanaf 07.00 uur een ontbijt. Als uw kind vanaf 07.30 uur gebruik maakt van de opvang gaan we ervan uit dat uw kind ontbeten heeft. Desgewenst kan een kopje thee of glas melk worden gedronken. Alle voeding is in de uurprijs verwerkt.
't Kickertje is een VVE (voor- en vroegschoolse educatie) gecertificeerde instelling. Wij werken met de methode Uk en Puk. Uk en Puk is een methode die de ontwikkeling op het gebied van taal, rekenen, sociaal-emotionele ontwikkeling en motoriek van kinderen vanaf het tweede jaar goed kan begeleiden. Vanuit Jeugdgezondheidszorg kunnen kinderen doorverwezen worden om het VVE-programma te volgen. De termen VVE en VE (voorschoolse educatie) worden door elkaar gebruikt.
Eigendommen van kinderen Bij het zoekraken en/of beschadigen van kleding, schoeisel, speelgoed en andere persoonlijke eigendommen kunnen bestuur of medewerkers niet aansprakelijk worden gesteld, tenzij onachtzaamheid en onzorgvuldigheid is bewezen. Wij adviseren u waardevolle spullen/kleding thuis te laten.
Tijdens het kennismakingsgesprek in het kindercentrum wordt een wenschema met u afgesproken. Dit wenschema is bedoeld om kinderen en ouders stapsgewijs vertrouwd te maken met het kindercentrum. Met name bij baby’s kan veelal worden volstaan met één keer wennen. Aan het wennen zijn geen kosten verbonden. Belangrijk om te weten is dat u tijdens de wenperiode als ouder/verzorger niet (volledig) beschikbaar bent voor uw werkgever.
Wanneer u de opvangdag(en) van uw kind(eren) structureel wilt wijzigen, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij de afdeling planning (info@kickertje.nl). Wilt u minder opvangdagen dan dient u rekening te houden met een opzegtermijn van een maand (per willekeurige dag van de maand). Uitbreiding en wijziging is alleen mogelijk als de bezetting van de groep dit toelaat. Een wijziging of uitbreiding van opvangdag(en) wordt altijd schriftelijk bevestigd. Bij uitbreiding of bij een wijziging voor minder dagen, ontvangt u een gewijzigd contract.
Voor kinderen van zowel de dag- als buitenschoolse opvang worden aanvullend op de dagelijkse activiteiten, workshops of extra kortlopende activiteiten georganiseerd. Bijvoorbeeld dans, yoga, een voorstellingvan Fien de Voorleesfee. Daarnaast zijn er ook enkele betaalde activiteiten, denk aan peutertheater, babymassage, muziek voor 2 of een speciale voorstelling. Op onze site vindt u het volledige aanbod aan activiteiten.
Ook bij ziektesymptomen als overgeven, keelontsteking, angina en bacteriële huidinfecties (bijvoorbeeld de zogenaamde ‘krentenbaard’ (impetigo) en worminfecties) verzoeken wij u uw kind thuis te houden. Dit in verband met besmettingsgevaar. Daarnaast zijn ooginfecties bijzonder besmettelijk. Uw kind mag het verblijf wel blijven bezoeken, wij raden u echter wel aan druppels of zalf bij de huisarts te halen. Bij ziekteverschijnselen zoals diarree of waterpokken mag uw kind komen wanneer het kind in staat is om mee te doen aan het dagprogramma.
De pedagogisch medewerkers van ’t Kickertje hanteren bij het vermoeden van een (infectie)ziekte de richtlijnen uit de GGD-wijzer. Hiervoor zijn per locatie handboeken aanwezig. Aan de hand van deze richtlijnen wordt bepaald wat de medewerkers kunnen doen; bijvoorbeeld dat het nodig is dat uw kind wordt opgehaald uit de opvang. Verder zullen wij contact met u zoeken wanneer uw kind te ziek is om mee te doen aan het dagprogramma en/of de verzorging van uw kind is te intensief voor de medewerkers. Het belang van het zieke kind staat voorop, maar daarnaast moet ook rekening worden gehouden met het belang van de andere kinderen in de groep en de medewerkers zelf. Doordat de pedagogisch medewerkers dagelijks met de kinderen omgaan en meevoelen in hun wel en wee, zijn zij zeer goed in staat om te beoordelen wanneer een kind zich niet lekker voelt en naar huis moet. De medewerker neemt hierover de beslissing. Van de ouders wordt verwacht dat zij aan een oproep hiertoe gehoor geven en hun zieke kind zo spoedig mogelijk komen/laten ophalen. Wij adviseren ouders om een alternatief achter de hand te houden om in voorkomende gevallen het kind op te kunnen vangen. Aarzel vooral niet bij de medewerkers te melden wanneer er thuis bijzonderheden zijn voorgevallen en uw kind zich mogelijk minder lekker voelt.
In verband met complicaties bij eventuele zwangerschap van ouders en/of medewerkers ook graag waarschuwen bij rode hond en de vijfde ziekte. Indien het noodzakelijk is dat onmiddellijk een huisarts wordt geconsulteerd, zoeken wij altijd eerst contact met de ouders/ verzorgers. Indien mogelijk zal de eigen huisarts worden geconsulteerd. Het is van groot belang dat wij dan ook weten wie uw huisarts is. Eventueel kunt u ook zelf de huisarts bezoeken.
Indien er iets ernstigs voorvalt dan wordt uw kind met een taxi naar de 1e hulp in het ziekenhuis gebracht of mogelijk met eigen vervoer door 2 medewerkers. Ook in dit geval wordt er direct met de ouders contact opgenomen.